Kittilän kultakaivokselle rakennettiin noin 22 kilometrin pituinen purkuputki osana kaivoksen ympäristöinvestointiohjelmaa. Asennuskohteeseen haettiin materiaaleja, jotka kestävät paitsi aikaa myös pohjoisen vaihtelevat sääolosuhteet – kylmistä pakkasista lämpimiin kesiin. Kohteessa päädyttiin Pipelifen tarjoamaan ratkaisukokonaisuuteen. Lopullinen toteutus saavutettiin monen toimijan yhteistyöllä.
Helmikuussa 2020 Varpaisjärven maansiirto saapuu Kittilän asennuskohteeseen. Mittari on reilusti pakkasen puolella ja vastassa on puolentoista metrin hanget. Ensimmäisenä on alettava lumitöihin. Lumikoneet aukaisevat linjan kolmenkymmenen metrin leveydeltä. Talvisten olosuhteiden lisäksi haasteita tuo suon ylitykset. Suoaluetta on linjalla noin kuuden kilometrin verran. Tämän lisäksi linjalle mahtuu kolme vesistön alitusta ja yksi tienalitus. On vaadittu paljon ennakkosuunnittelua, ennen kuin purkuputkityömaata on päästy aloittamaan.
Kittilän kultakaivoksen purkuputken käyttöönoton tavoitteena on pienentää kaivoksen ympäristöjalanjälkeä. Toiminta-aikaa kaivoksella on tämän hetkisen mineraalivarantoarvion perusteella vuoteen 2034 saakka, joten projektissa käytettävien materiaalien tulee olla pitkäikäisiä.
– Pitkäaikaiskestävyys materiaaleissa on tärkeää. Tuotteiden tulee kestää myös säävaihteluita, sillä Lapissa on pitkät ja kylmät talvet, sekä lämpimät kesät, kertoo ympäristö ja rikastushiekan hallinnan osastopäällikkö Jaakko Saukkoriipi Agnico Eagle Finland Oy:stä.
Tarjottu kokonaisratkaisu toi yhteistyölle sinetin.
– Jo kilpailutuksen alkuvaiheessa kävi selkeästi esille, että Pipelifen tarjoama kokonaisuus soveltui parhaiten tämän kohteen käyttötarkoitukseen. Hankkeen kokonaishallinnan kannalta on aina parempi, ettei toimijoiden määrä kasva kovin suureksi. Oli suuri etu, että Pipelife pystyi tarjoamaan meille kattavan ratkaisukokonaisuuden, sillä se sujuvoittaa projektin maaliin viemistä, toteaa Saukkoriipi.
Ratkaisukokonaisuus viimeisteltiin yhdessä asiakkaan, suunnittelijatoimiston, urakoitsijan ja kuljetusliikkeen kanssa.
– Huomasimme heti, että yhteistyöllä saadaan paras mahdollinen lopputulema. AFRY oli tehnyt loistavat suunnitelmat projektille jo tarjousvaiheessa. Siitä oli hyvä lähteä yhdessä miettimään, voimmeko vielä jotenkin parantaa ratkaisukokonaisuutta tai tehdä kustannustehokkaampia vaihtoehtoja, ilman että lopputuloksen laatu kärsii, kertoo tuotepäällikkö Mika Ervasti Pipelifelta.
– Yhteistyö on ollut loistavaa ja oppeja on kerätty varmasti puolin ja toisin, kun alan huippuosaajat saatiin saman pöydän ääreen. Lopputuloksena syntyi loistava ratkaisu niin teknisesti kuin taloudellisesti. Tästä voimme kaikki olla ylpeitä, jatkaa Ervasti.
Myös tukkukaupalla oli merkittävä rooli projektissa.
– Meillä laskutusliikenne menee myös teollisuusprojekteissa tukkureiden kautta. Tämän projektin aikana tukkuriyhteistyö tehtiin Dahlin kanssa. Meille ehdoton lisäarvo oli, että Dahlilla oli valtavan hyvä yhteistyö jo valmiiksi Agnicon kanssa. Saatiin Dahlin kanssa yhteistyöllä aikaiseksi sellaiset ratkaisut, joissa molemmat pärjättiin, toteaa Ervasti.
Kittilän purkuputkikohteeseen on toimitettu noin sata materiaalikuormaa, joten logistiset ratkaisut ovat vaatineet oman osansa suunnittelutyössä. Kohteen materiaalitoimitukset toimitti Seikkala Transport Oy. Seikkalalla on vuosikymmenten kokemus paitsi kuljetusratkaisuista, myös Pipelifen kanssa tehdystä yhteistyöstä.
– Yhteistyö Pipelifen kanssa on sujunut helposti. Pipelifella on vastassa tutut ja pitkäaikaiset yhteyshenkilöt kenen kanssa toimittiin tässäkin projektissa. Olemme tehneet yhteistyötä Pipelifen kanssa jo noin 30 vuotta, joten luottamus yhteiseen tekemiseen on molemminpuolista, kertoo toimitusjohtaja Janne Seikkala Seikkala Transport Oy:stä.
– Kittilän projektin suunnittelu alkoi jo vuonna 2017, kun purkuputkityömaa tuli kilpailutukseen. Aloimme Pipelifen kanssa heti kartoittamaan mahdollisuuksiamme näin ison projektin hoitamiseen, jatkaa Seikkala.
Kittilän kohteen putket toimitettiin erikoispitkänä kuljetuksena.
– Seikkalalta tuli tähän projektiin loistava idea erikoispitkistä putkitoimituksista. Lähdimme idean pohjalta selvittämään kuinka pitkiin putkiin meidän tuotanto taipuu. Kävimme Jannen kanssa katsomassa ennakkoon myös Kittilän kohteen tiet ja purkupaikat. Havaintojen pohjalta laadimme Agnicolle suunnitelman tehtävistä parannuksista, jotta toimitukset ovat logistisesti mahdollisia ja myös turvallisia toteuttaa, sanoo Ervasti.
– Pitkien putkien kuljetus vaatii kuljettajalta vahvaa ammattitaitoa putken käsittelyssä niin purku- kuin lastaustilanteessa, sekä itse kuljetuksessa. Suurin osa putkikuljetuksista tehtiin talvella, joten kuorman sidonta on vaatinut erityistä tarkkaavaisuuta, sillä putket ovat raskaita ja etenkin talvella todella liukkaita. Pohjoisen kapeat tiet ja talviset olosuhteet tekivät pitkien putkien kuljetuksiin myös oman haasteensa, huomauttaa Seikkala.
Putkien turvalliseen käsittelyyn perehdyttiin ennakkoon.
– Pidimme tehtaalla yhden päivän koulutuksen putkien oikeaoppisesta ja turvallisesta käsittelystä. Mukana oli Kittilän kohteen urakoitsijan ja logistiikan edustus. Seikkala teki lisäksi kärryyn parannuksia, joilla varmistettiin, ettei putket pääse missään olosuhteessa purkautumaan kärrystä hallitsemattomasti, kertoo Ervasti.
Kun tuotannolliset ja logistiset haasteet oli selätetty, erikoispitkät putkitoimitukset päästiin toteuttamaan.
– Lopulta erikoispitkistä putkitoimituksista tuli meille valtava logistinen etu, sillä tarvittavien kuljetusten määrä väheni noin neljänneksellä. Lisäksi ratkaisu vähensi työmäärä asennuskohteessa, kun hitsattavia putkiliitoksia oli huomattavasti vähemmän. Näistä syntyi merkittävä kustannussäästö asiakkaalle. Tätä ratkaisua tullaan hyödyntämään varmasti jatkossa myös muihin projekteihin, iloitsee Ervasti.
Kohteen putket valmistettiin Haaparannan tehtaalla ja toimilaitekaivot sekä putkistokomponentit Iin tehtaalla. Tehtaiden pohjoisesta sijainnista oli hyötyä purkuputkiprojektin läpiviemisessä.
– Pipelifen tehtaiden läheisellä sijainnilla oli iso merkitys. Se edesauttoi toimitusvarmuuden säilymisessä ja helpotti materiaalitoimituksien porrastamisessa hankkeen etenemän tarvitsemalla tavalla. Kyllähän se pienentää myös hankkeen hiilijalanjälkeä, kun kuljetusetäisyydet ovat pienet, toteaa Saukkoriipi.
Hankkeen aikataulu kiristyi projektin käynnistyessä, mikä toi materiaalitoimituksiin oman haasteensa.
– Pipelife on onnistunut tuotteiden toimituksessa erittäin hyvin, vaikka aikataulua on aikaistettu puolella vuodella. Kaikki materiaali mitä on tilattu, on saatu ajoissa työmaalle. Myös tuotteiden asennettavuus ja laatu on erinomaista. Tuotteet on helppo asentaa työmaalle ja ne käyvät yksiin toistensa kanssa erittäin hyvin, kertoo operatiivinen johtaja Jorma Tuovinen Varpaisjärven Maansiirto ja Vesitekniikka Oy:stä.
Onnistuneet toimitukset vaativat tarkkaa suunnittelua koko projektin ajan.
– Toimitusvaiheessa pidettiin viikoittain materiaalitoimituspalaveri, jotta valtava materiaalimäärä saatiin toimitettua oikeaan aikaan työmaalle. Tavoitteena oli saada pidettyä asiakkaalle annetut lupaukset aikataulumuutoksista huolimatta. Nostan hattua meidän tuotannolle, ilman heidän venymisestä tämä ei olisi ollut mahdollista. Olen tosi ylpeä meidän porukasta, sanoo Ervasti.
Jousto kannatti, sillä lopputuloksena on tyytyväiset asiakkaat.
– Pipelife on ylittänyt lupauksensa projektin aikana kiristyneestä aikataulusta huolimatta. Pipelifen merkittävin vahvuus tässä projektissa on ollut sujuva toiminta ja se, että he ovat pystyneet mukautumaan tilaajan aikataulumuutoksiin ja tarpeisiin. Suosittelen Pipelifea kaivosteollisuuden toimijoille ja vastaavantyyppisiin hankkeisiin lämpimästi, kertoo Saukkoriipi.
– Meillä on mottona, että asenne ratkaisee aina. Haluamme olla kumppanina paras ja palvella asiakas viimeiseen asti mahdollisimman täydellisesti. Näistä arvoista Pipelifen vahvuudet muodostuvat, toteaa Ervasti.
-------------------
Agnico Eagle Finland Oy on kanadalaisen kullantuottajan Agnico Eagle Mines Limitedin tytäryhtiö. Se operoi Kittilän kultakaivosta ja harjoittaa aktiivista malminetsintää Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Kittilän kultakaivos on Euroopan suurin.
Lisätietoa